Wymiana płynu chłodniczego w autach BMW

Wymiana płynu w chłodnicy jest jedną z dość prostych czynności serwisowych, które możemy samodzielnie wykonać przy naszym samochodzie. Aby to zrobić, potrzebujemy się najpierw przygotować. Sprawdźmy ile płynu wchodzi do układu chłodzenia w naszym BMW, a następnie zakupmy odpowiednio dużą jego ilość w sklepie motoryzacyjnym. Nie kupujmy taniego płynu niewiadomego producenta i pochodzenia, bierzmy tylko płyny z najwyższej półki. Potrzebna będzie nam jeszcze miska lub pojemnik, do którego zlejemy stary, wykorzystany płyn. A więc zaczynamy!

Pierwsza rzecz, to bezpieczne podniesienie przodu auta. Najlepiej podłożyć coś pod koła, na przykład kilka cegieł i wjechać na nie. Wtedy auto nie spadnie, a my będziemy mogli spokojnie pracować. Podkładamy więc nasze naczynie do spuszczania płynu, a następnie odkręcamy korek spustowy, który znajduje się na dole przy chłodnicy. Czasami korek ten jest zabrudzony, lub też nie ma go wcale. Niestety niektóre modele BMW nie były w niego wyposażone. Wtedy musimy rozpiąć połączenie dolnego węża z chłodnicą, ściągając opaskę zaciskową, a następnie zsuwając wąż. Jeżeli ten nie che się zsunąć, chwytamy go mocno przez rękawice i kręcimy w lewo i w prawo. Wtedy powinien się poluzować i bez problemu zejść ze swojego mocowania. Oczywiście pamiętajmy, że silnik musimy mieć zimny, lub przynajmniej lekko ciepły. Jeżeli będzie gorący, doznamy trwałych oparzeń, a cała operacja może zakończyć się nawet śmiercią. Dlatego bądźmy odpowiedzialni za to co robimy i róbmy to z głową.

Po odkręceniu korka spustowego, bądź też rozpięciu połączenia dolnego węża chłodnicy, czekamy aż stary płyn zleje się do naczynia. Najlepiej w tym momencie odkręcić korek wlewowy u góry, znacznie przyspieszy do zlewanie płynu. Gdy wszystko zleci, zakręcamy korek lub zakładamy z powrotem wąż na chłodnicę i mocno skręcamy, jednak bez przesady – wyjście z chłodnicy jest plastikowe i lepiej żeby nie pękło. Następnie zaglądamy pod maskę i szukamy odpowietrzników. Są to małe czarne koreczki wkręcone w różnych miejscach w węże chłodnicze. W niektórych modelach BMW nie występują, jeżeli jednak są, to wykręcamy je. Następnie nalewamy płyn do chłodnicy. Gdy z któregoś odpowietrznika zacznie się on wylewać, zakręcamy go. Robimy to tak długo, aż zakręcimy wszystkie odpowietrzniki, a płynu w chłodnicy będzie już maksimum. Wtedy odpalamy silnik, wkręcamy go na około dwa do dwóch i pół tysiąca obrotów i trzymamy tak długo, aż nie zacznie pracować wentylator chłodnicy. Robimy to przy otwartym układzie, dlatego jeżeli płyn zacznie się gotować przed uruchomieniem wentylatora, bądź też zacznie być wyrzucany na zewnątrz, gasimy silnik i odczekujemy chwilę, po czym procedurę ponawiamy. Jeżeli płynu ubędzie, dolewamy znów do pełna. Dzięki temu układ zostanie odpowietrzony.

Tak z grubsza wygląda procedura wymiany płynu chłodzącego w większości aut BMW. Nie jest to żadna wielka filozofia i przeciętny majsterkowicz poradzi sobie z tym doskonale. Trzeba jednak pamiętać by się nie oparzyć, a po skończonej operacji monitorować poziom płynu jeszcze przez kilka dni lub tygodni. Układ będzie się odpowietrzał, a na miejsce usuniętego powietrza będzie wpływał płyn, przez co będzie go nieco ubywało. Uzupełniamy te ubytki tak szybko jak to możliwe.

Wymiana płynu chłodniczego w BMW może być opisana także na:

https://www.bawariamotors.pl/bmw/serwis-i-czesci/

Kamil Author